آشنایی با کوپلینگ

کوپلینگ ها از اجزای بسیار مهم ماشین آلات صنعتی هستند ، بنابراین آشنایی با کوپلینگ ها بسیار مهم می باشد.
انگیزه هاي اولیه براي ساخت كوپلینگ را بايد در چرخ ها جستجو كرد. در حقیقت اگر چرخ نبود، نیاز به ساخت چنین قطعه اي قرنها به تعویق مي افتاد.

ماشین آلات دوار معمولاً يا محرك هستند مانند الكتروموتور، توربین گاز، توربین بخار و موتورهاي احتراق داخلي و… و يا متحرك، مانند كمپرسور، پمپ، دمنده، هواكش، همزن و … انتقال قدرت از ماشین محرك به متحرك نیز از طریق قطعاتي نظیر كوپلینگ، كلاچ، تسمه، چرخ دنده، زنجیر و غیره انجام مي شود كه هر یك از آنها، با توجه به نوع ماشین در شرایط خاص خود مورد استفاده قرار مي گیرند.

بنابراين كوپلینگ ها يكي از سیستم هاي انتقال قدرت مكانیكي می باشند كه گشتاور را از شفت ماشین محرك به متحرك منتقل می كنند و بر اساس ساختمان و اجزایشان، به دو دسته اصلی كوپلینگ های صلب و انعطاف پذير تقسیم می شوند. كوپلینگ های صلب طوری طراحی شده اند كه نمی توانند هیچگونه ناهمراستایی شفت ها را تحمل كنند. اما كوپلینگ های انعطاف پذیر می توانند تا حدودی ناهم محوری ها را تحمل كنند و به شفت ها اجازه حركت به سمت جلو و عقب را در راستای محوری یا شعاعی بدهند. نوع كوپلینگ ها با توجه به كاربردشان در دستگاه مورد نظر انتخاب می شود. همچنین می بایست به طور صحیحی تنظیم شوند تا از عمر مفید و انتقال قدرت موثر آنها اطمینان حاصل شود. در غیر این صورت ممكن است، بیرینگ ها یا شفت ماشین دچار سایش شده و آسیب ببیند.

به منظور برقراری انتقال قدرت از ماشین محرك به متحرك توسط كوپلینگ ها، می بایست هر دو شفت متحرك و محرك با تلرانس قابل قبولی در يك راستا قرار گیرند. لذا قبل از اتصال دو شفت توسط كوپلینگ می بایست هم راستایی آن ها مورد بررسی قرار گیرد. زمانی كه به هر دلیلی، كوپلینگ ماشين محرك و متحرك در یك راستا قرار نگرفته باشند، اصطلاحا ناهم راستایی یا نا هم محوری رخ داده است. ناهم راستایی معمولا به علل مختلفي نظیر جابه جایی فوندانسون ماشين، برخورد تصادفی ماشین با قسمت های دیگر، انبساط گرمایی، شل شدن مهره هاي نگهدارنده، انبساط و انقباض دستگاه و نگهدارنده ها و زنگ زدن سیم ها رخ مي دهد و موجب كاهش بازده ماشین،تخریب سریع قطعات ماشین، افرایش اتلافات انرژی، افزایش ارتعاشات، داغ كردن ياتاقانها و وقوع بسیاري خرابي های پیش بيني نشده مي شود. با توجه به موقعیتی كه محور شفت های ماشین متحرك و محرك نسبت به هم دارند، سه نوع وضعيت ناهمراستایی به وجود مي آيد:

ناهم راستايي موازي يا آفست، ناهم راستايي زاويه اي يا angular و ناهم راستايي تركیبي، كه در واقع تركیبي از ناهم راستايي هاي موازي و زاويه اي مي باشد. هر كدام از اين ناهمراستايي ها عوارض خاصي را در ماشین به وجود مي آورند.

تحقیقات نشان مي دهد كه علت 60 درصد از خرابي ماشین آلات در كشورهاي صنعتي ناهمراستایی مي باشد، همچنین در كشور ما هزینه هاي ناشي از ناهم راستایی حدود صدها میلیون دلار در سال است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *