محافظ کابل چیست؟

زنجیر کابل یا محافظ کابل که با نام های فنی و تجاری متعددی از جمله:

cable chain, cable carrier, energy chain, energy guide, drag chain, cable track

شناخته میشود ، امروزه در ماشین آلات صنعتی از اجزای بسیار مهم و جداناپذیر ماشین آلات به شمار میرود.

زنجیر کابل در حقيقت قطعات پليمري از جنس پلي آميد مي باشند كه با خاصيت ضد سايشي، توانايي رفت و برگشت به ميزان خيلي زياد و در طول محور حركت را دارند و اين در شرايطي است كه ميزان خمش كابل از يك مقدار مشخص كمتر نمي شود.

در صورتيكه كابل را به دفعات از يك نقطه به چپ و راست خم نماييد، بعد از چند حركت سيمهاي داخلي تحت كشش قطع مي شوند. در صورتيكه اگر كابل را حول يك دايره خم و راست نماييد زمان قطع شدن به شدت به تعويق مي افتد. وظيفه اصلي انرژي چين ها همين است.

محافظت سیمها و کابلهای متحرک حامل جریان برق ازقسمتهای ثابت به قسمتهای مختلف در حال حرکت ماشین ، و نیز محافظت سیمها و کابلهای سنسورها از بخشهای در حال حرکت ماشین به تابلو کنترل ثابت ، وظیفه ی اصلی زنجیر کابل است که نقش حیاتی آن کاملا مشهود است. اگر در ماشین آلاتی لوله ها و شلنگهای متحرک قابل انعطاف برای انتقال مایع یا گاز هم در کنار کابلهای متحرک وجود داشته باشند آنگاه اهمیت بکارگیری یک زنجیر کابل با کیفیت ، بیشتر خواهد بود.

پاره شدن کابل یا شلنگ ممکن است بدلیل ساییدگی بیش از حد به گوشه های تیز یا زبر دستگاه یا تماس آنها با اجسام برنده یا تحت فشار و کشش قرار گرفتن و محدود شدن قابلیت انعطاف آنها یا خمیدگی بیش از حد آنها در صورت عدم استفاده از یک زنجیر کابل مناسب باشد. توقف دستگاه به علت بریدگی کابل یا پارگی شلنگ به هر یک از دلایل فوق که باشد ضررهای زیادی برای تولیدکنندگان و صاحبان دستگاه دارد که در صورت استفاده از یک زنجیر کابل خوب ، میتوان این بخش از ضررها را کاهش داد.

زنجیر کابلهایی که از جنس غیرفلزی یعنی پلاستیکی یا  پلیمری هستند تا حدود 280 درجه سلسیوس تحمل حرارت دارند.

انتخاب زنجیر کابل مناسب موجب افزایش عمر کابل و شلنگهای متحرک شده ، ریسک خرابی ماشین آلات را کاهش داده و سود تولید را بیشتر میکند.

عوامل مهم در انتخاب و نصب زنجیر کابل:

طول حرکت ، سرعت و شتاب حرکت ، سایز و وزن کابلها و شلنگهای عبوری ، شرایط محیطی از قبیل حداکثر حرارت ، وجود پلیسه یا سوفاله ماشینکاری یا مواد شیمیایی از عوامل موثر در انتخاب یک زنجیر کابل مناسب هستند.

انتخاب سایز مناسب:

برای جلوگیری از صدمه به زنجیر کابل و آنچه در آن جا داده اید ، مجموع سطح مقطع تمام کابلها و شلنگهای عبوری را حداکثر %60 سطح مقطع زنجیر کابل انتخاب کنید.

میزان استحکام زنجیر کابل را با توجه به وزن کل اقلام عبوری از داخل آن ، وزن شلنگها با سیال ، حداکثر طولی که بدون پایه نگهدارنده باید حرکت کند و حداکثر شتاب حرکت انتخاب کنید. توجه کنید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب و اطمینان از عدم توقف دستگاه ، کیفیت زنجیر کابل را فدای قیمت آن نکنید. این نکته مهمی است.  فقط تصور کنید که بخاطر انتخاب نادرست مجبور به تعویض یک زنجیر کابل شکسته ای شده اید که چندین کابل و شلنگ از داخل آن رد شده و ماشین شما قادر به کار کردن هم نیست ، یا اگر هم بتواند به کار ادامه دهد خطر ضررهای بعدی وجود دارد.

انتخاب شعاع خمش مناسب :

انتخاب شعاع خمش مناسب در زنجیر کابل اهمیت زیادی دارد. این نکته بستگی به شعاع خمش کابل یا شلنگهایی دارد که از داخل زنجیر کابل عبور میکند. بهر حال شعاع خمش زنجیر کابل باید بزرگتر از شعاع خمش سفت ترین کابل یا شلنگ داخل آن باشد. اگر این نکته رعایت نشود ، زنجیر کابل سوار بر کابل یا شلنگ شده و موجب تسریع در خرابی آنها خواهد شد.

دو نکته مهم دیگر برای افزایش عمر کارکرد زنجیر کابل و اقلام داخل آن :

سر و ته کابل یا شلنگ را در محل ورود به زنجیر کابل یا خروج از آن با بست مناسب ببندید.

برای جلوگیری از تداخل کابلها یا شلنگها با سایزهای مختلف با همدیگر از “جدا کننده” یاseparator استفاده کنید.

طول :

طول مورد نیاز زنجیر کابل بستگی به روش نصب آن دارد. معمولا یک سر زنجیر کابل ثابت و سر دیگر آن متحرک است.

اگر نحوه نصب چنان باشد که نصف طول حرکت سر متحرک ، در جهت راست سر ثابت ، و نصف دیگر در جهت چپ آن باشد آنگاه طول مورد نیاز برابر است با نصف طول حرکت بعلاوه طول خمش. به این روش نصب center mount میگویند .اما در برخی موارد محدودیتهای طراحی یا نصب امکان چنین کاری را نداده و طول حرکت به چپ و راست با همدیگر برابر نیستند. چنین روش نصبی به  off-center mount  شناخته میشود. در این حالت طول مورد نیاز زنجیر کابل بیشتر از حالت فوق خواهد بود.

پایه نگهدارنده :

در مواردیکه طول حرکت یا وزن اقلام داخل زنجیر کابل زیاد است باید از پایه های نگهدارنده یاsupport استفاده کرد.

میزان طولی که یک زنجیر کابل میتواند بدون پایه نگهدارنده حرکت کند بستگی به سایز و جنس آن دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *