بوش قفل کننده

بوشهای قفل کننده قطعات واسطه استاندارد هستند که برای نصب انواع پولی روی شافت بکار میروند. این قطعه بین شافت و پولی قرار میگیرد.

مزیت بارز استفاده از بوشهای قفل کننده در نصب سریع ، آسان و دقیق پولی روی شافت است.

نصب بوشهای قفل کننده بدون استفاده از چکش و فقط با سفت کردن چند پیچ انجام میشود.

برای جدا کردن پولی از شافت کافی است فقط پیچهایی را که سفت کرده بودید شل کنید و هیچ نیازی به پولی کش نیست.

بدلیل دقتهایی که در مراحل ساخت بوشهای قفل کننده صورت میگیرد میزان سطح درگیری شافت و پولی به حداکثر ممکن میرسد ، و این نکته ای است که در روش سنتی سفت کردن پولی توسط پیچ روی شافت هیچگاه حاصل نمیشود.

در روش ساده سنتی نصب پولی که با سفت کردن یک پیچ انجام میگیرد بدلیل لقی موجود بین پولی و شافت که قابل حذف نیست همواره پولی به یک سمت بیشتر کشیده شده و با شافت هم محور نخواهد بود. همین امر در سرعتهای زیاد باعث لرزش تسمه و نوسان کشش آن خواهد شد.

با استفاده از بوشهای قفل کننده برای نصب پولی های تایمینگ روی شافت سروُ موتورها ، خطر شکستن انکودر موتورهای سروُ که بدلیل استفاده از چکش ممکن است اتفاق افتد نیز از بین میرود.

اگر حتماً خار روی شافت باید استفاده شود ، باید از بوشهای مخروطی استفاده کنید ( در بوشهای قفل کننده امکان استفاده از خار نیست)

اگر لزوماً خار روی شافت احتیاج نیست ، میتوانید هم از بوشهای مخروطی و هم از بوشهای قفل کننده استفاده کنید.

در بوشهای قفل کننده هنگامیکه پیچهای مربوطه را سفت میکنید ( این پیچها روی بوش قفل کننده و در امتداد محور قرار دارند ) دو قسمت بالا و پایین بوش بهمدیگر نزدیک شده و بدلیل شکل گوه ای دو قسمت بالا و پایین بوش، دیواره داخلی جمع شده و دیواره بیرونی باز میشود و نتیجتا بوش از قسمت داخل به شافت ، و از قسمت خارج به پولی فشار وارد کرده و به آنها محکم میشود.

استفاده از بوشهای قفل کننده در مونتاژ سریعتر و ساده تر دستگاه نقش زیادی داشته و صرفه جویی در زمان ساخت و مونتاژ دستگاه و هزینه های تراشکاری پولیهاست. هنگام تعمیرات هم کار بمراتب ساده تر است.

برای استفاده از بوشهای قفل کننده کافیست پولی مورد نظر خود را که قبلا در کارخانه بصورت خام و بدون سایز شدن سوراخ شافت ، ساخته شده است تهیه کرده و آنگاه داخل پولی را متناسب با قطر خارجی بوش قفل کننده و با تلورانس h6 تراشیده و بوش را براحتی داخل سوراخ جا بزنید. بوش قفل کننده که برای پولی مورد نظر خود تهیه میکنید باید مناسب برای سایز شافت موتور یا دستگاه شما باشد. ضمنا باید سایز پولی امکان تراشیده شدن و جا دادن بوش در داخل خود را داشته باشد.

استفاده از بوشهای قفل کننده صرفه جویی در وقت و هزینه های شماست ، ضمن اینکه بکارگیری قطعاتی که در کارخانه و توسط ماشین آلات مخصوص ساخته شده اند کیفیت کار مونتاژ را بالا میبرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *