مراقبت و نگهداری از دستگاه CNC قسمت اول

هر دستگاه CNC از دو مجموعه اجزای کلی ساخته شده است:

۱.اجزای مکانیکی

۲.اجزای الکتریکی و کنترلی

اجزای مکانیکی شامل : شاسی , گیربکس , ریل و واگن , بال اسکرو و مهره , دنده شانه و چرخدنده , کوپلینگ , ساپورت های بال اسکرو و محافظ کابل هاست

اجزای الکتریکی و کنترلی شامل : کنترلر و متعلقات , سرو موتور و درایو , استپ موتور و درایو , تابلو برق و اجزای آن می باشد.

برای مراقبت و نگهداری از یک دستگاه CNC مراقبت و نگهداری از تک تک اجزا لازم و ضروری است. افزایش عمر هر دستگاه نیازمند نگهداری و مراقبت مناسب می باشد.

یکی از مهمترین اجزا هر دستگاه CNC‌ دنده شانه ای و چرخدنده است که بخصوص در CNC های چوب و سنگ جز اصلی و حیاتی است. موتور یا گیربکس با اتصال به چرخدنده و حرکت چرخدنده روی دنده شانه ای حرکت محورها را ایجاد می کند.

یکی از بزرگترین اشتباه سازندگان دستگاه های داخلی یا مصرف کنندگان این است که عموما تصور می کنند که دنده شانه ای نیازی به روغن کاری یا گریس کاری ندارد.

در حقیقت برای دنده هایی در فضای باز مانند دنده شانه ای و چرخدنده روغن کاری بسیار حیاتی و ضروری است. لایه ای نازک از روغن یا گریس همیشه باید در تماس دندانه ها باشد که از برخورد مستقیم فلز با فلز جلوگیری کند.

به دلیل اهمیت موضوع بسیاری از شرکت های تولید دنده شانه ای و چرخدنده دستگاه روغن کاری اتوماتیک مخصوص چرخدنده ها و دنده شانه ای تولید می کنند.

در زیر نمونه ای از این دستگاه که ساخت شرکت ATLANTA‌ است رو می بینید:

automatic-lubrication-system-for-rack-and-pinion-drives_8277_main

Schmiersystem_Link

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *